Tarina

Maailmanluokan makeisia pieneltä paikkakunnalta

Panda tunnetaan kekseliäisyydestään ja kotipesästään Vaajakosken tehtaasta. Mitä kaikkea jo 100-vuotisen matkan varrelle mahtuu?

Hyvää kannattaa yrittää
1920–

Kaiken hyvän alku ja juuri löytyy Vaajakoskelta, Marjala-nimisen puutalon vintiltä. Siellä joukko kokemattomia, mutta innokkaita tekijöitä tutustui makeisten valmistukseen yrityksen ja erehdyksen kautta vuonna 1920. Kuin ihmeen kaupalla heidän onnistui valmistaa yli 66 000 kiloa karkkia jo ensimmäisen vuoden aikana.

Harvinaista herkkua

Vintille annettiin nimeksi SOK:n makeistahdas ja sen valikoimaan kuuluivat esimerkiksi Kumipallo-, Lotta-, Herkku- ja Marmeladi-makeiset. Niitä kuljetettiin hevoskärryillä pitkin Suomea ja nautittiin erityisesti perhejuhlissa – olivathan makeiset vielä harvinaista herkkua. Kuva: Inga Siltalan perhealbumi.

Lisää tilaa ja taitoa
1930–

1920-luvun lopussa Marjalan lähelle valmistui uusi, tilavampi tehdasrakennus, jossa alkoi suklaatuotteiden ja vähän myöhemmin myös lakritsin valmistus. Vuosien saatossa reseptien kehittäjät oppivat tuntemaan suomalaisten maun niin hyvin, että muun muassa konvehtimme ja lakumme ovat vuodesta toiseen maamme rakastetuimpia.

Omintakeista sen olla pitää
1940–

Vaajakoskella on aina osattu käyttää saatavilla olevat ainekset mahdollisimman hyvin. Toisen maailmansodan jälkeen kyettiin valmistamaan ainoastaan porkkanamarmeladia, mutta sotien ja pula-ajan jälkeen ja etenkin suklaan säännöstelyn päätyttyä 1949 tuoteinnovaatiot lähtivät todella lentoon: tehtiin muun muassa 28:ta erilaista suklaarasiaa, viiden kilon suklaaharkkoa, Panama-patukoita, Autosuklaalevyä sekä erästä toista levyä nimeltä Panda-Pop.

Pienestä suklaakääreestä…
1950–

Pandasta tuli Panda puolivahingossa 1950-luvun alussa. Taiteilija Bror Zetterborgia pyydettiin suunnittelemaan Panda Pop -suklaalevyn pakkaus. Kuva herätti niin paljon ihastusta, että hahmo lisättiin ensin kaikkiin muihinkin tuotepakkauksiin, ja lopulta Panda otettiin koko tehtaan nimeksi.

…suureen maailmaan
1960–

Maailmanluokan hyvää haluttiin yhä enemmän myös ulkomailla. Pandan pehmeä lakritsi oli kysyttyä erityisesti Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Itävallassa. Nykyään Panda vie makeisia Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan lisäksi muun muassa Iso-Britanniaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Edelleen pop
2000–

Panda on saanut ilahduttaa ihmisiä hyvän mielen herkuilla jo vuosisadan ajan. Siksi se haluaa tehdä hyvää entistä vastuullisemmin. Raaka-aineita ja pakkausmateriaaleja vaihdetaan ympäristöystävällisempiin, hävikki pidetään minimissä ja 100-vuotisjuhlavuoden tuotteiden myynnistä ohjataan varoja Suomen soiden suojeluun. Jäljettömän hyvät teot ovat Pandan askelia kohti parempaa makeismaailmaa. Ne osoittavat, että pitkästä iästään huolimatta Panda on edelleen pop ja ketterämpi kuin koskaan.

Hyvää kannattaa yrittää

1920–

Kaiken hyvän alku ja juuri löytyy Vaajakoskelta, Marjala-nimisen puutalon vintiltä. Siellä joukko kokemattomia, mutta innokkaita tekijöitä tutustui makeisten valmistukseen yrityksen ja erehdyksen kautta vuonna 1920. Kuin ihmeen kaupalla heidän onnistui valmistaa yli 66 000 kiloa karkkia jo ensimmäisen vuoden aikana.

Harvinaista herkkua

Vintille annettiin nimeksi SOK:n makeistahdas ja sen valikoimaan kuuluivat esimerkiksi Kumipallo-, Lotta-, Herkku- ja Marmeladi-makeiset. Niitä kuljetettiin hevoskärryillä pitkin Suomea ja nautittiin erityisesti perhejuhlissa – olivathan makeiset vielä harvinaista herkkua. Kuva: Inga Siltalan perhealbumi.

Lisää tilaa ja taitoa

1930–

1920-luvun lopussa Marjalan lähelle valmistui uusi, tilavampi tehdasrakennus, jossa alkoi suklaatuotteiden ja vähän myöhemmin myös lakritsin valmistus. Vuosien saatossa reseptien kehittäjät oppivat tuntemaan suomalaisten maun niin hyvin, että muun muassa konvehtimme ja lakumme ovat vuodesta toiseen maamme rakastetuimpia.

Omintakeista sen olla pitää

1940–

Vaajakoskella on aina osattu käyttää saatavilla olevat ainekset mahdollisimman hyvin. Toisen maailmansodan jälkeen kyettiin valmistamaan ainoastaan porkkanamarmeladia, mutta sotien ja pula-ajan jälkeen ja etenkin suklaan säännöstelyn päätyttyä 1949 tuoteinnovaatiot lähtivät todella lentoon: tehtiin muun muassa 28:ta erilaista suklaarasiaa, viiden kilon suklaaharkkoa, Panama-patukoita, Autosuklaalevyä sekä erästä toista levyä nimeltä Panda-Pop.

Pienestä suklaakääreestä…

1950–

Pandasta tuli Panda puolivahingossa 1950-luvun alussa. Taiteilija Bror Zetterborgia pyydettiin suunnittelemaan Panda Pop -suklaalevyn pakkaus. Kuva herätti niin paljon ihastusta, että hahmo lisättiin ensin kaikkiin muihinkin tuotepakkauksiin, ja lopulta Panda otettiin koko tehtaan nimeksi.

…suureen maailmaan

1960–

Maailmanluokan hyvää haluttiin yhä enemmän myös ulkomailla. Pandan pehmeä lakritsi oli kysyttyä erityisesti Hollannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Itävallassa. Nykyään Panda vie makeisia Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan lisäksi muun muassa Iso-Britanniaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Edelleen pop

2000–

Panda on saanut ilahduttaa ihmisiä hyvän mielen herkuilla jo vuosisadan ajan. Siksi se haluaa tehdä hyvää entistä vastuullisemmin. Raaka-aineita ja pakkausmateriaaleja vaihdetaan ympäristöystävällisempiin, hävikki pidetään minimissä ja 100-vuotisjuhlavuoden tuotteiden myynnistä ohjataan varoja Suomen soiden suojeluun. Jäljettömän hyvät teot ovat Pandan askelia kohti parempaa makeismaailmaa. Ne osoittavat, että pitkästä iästään huolimatta Panda on edelleen pop ja ketterämpi kuin koskaan.